Monday, November 19, 2012

PUSAT PEMULIHAN ISLAM


CADANGAN MEMBANGUNKAN PUSAT BIMBINGAN DAN PEMULIHAN ISLAM  MASYARAKAT ORANG  ASLI   SEMENANJUNG MALAYSIA

 Encik Hussein bin Ngahyin, Ketua Masyarakat Orang Asli, Kampung Bukit Kala, Batu 12, Gombak    
 menerima Anugerah Maulidur Rasul SAW.

SALAM DAN SELAMAT SEJAHTERA BUAT SIDANG PEMBACA YANG BUDIMAN
INFO
Menurut  pengkaji  sejarah, Kepulauan Melayu mula diduduki oleh manusia yang dipanggil Austronesian  atau  Melayo - Polynesia sekitar  5,000  tahun  dahulu, mereka  ini  dikatakan berasal dari  selatan  China (Yunan) dan Taiwan. Bermula di  Filipina menganjur ke pulau -pulau  sehingga  ke penghujung  tanah besar asia, pulau - pulau Pasifik hingga  ke Madagascar

Masyarakat Peribumi yang terdapat di Tanah Semenanjung Malaysia terbahagi kepada tiga kumpulan  Melayu Proto, Senoi dan Negrito terhimpun 18 suku kaum bergelar sebagai  Masyarakat Orang Asli

Kepercayaan
Mengamalkan ekspet Magis dan Ritual   kepercayaan terhadap alam gaib , roh-roh, penunggu dan pengaruh agama hindu melahirkan kewujudan budaya mitos pantang larang  berhubung dengan kuasa-kuasa halus menjadi pegangngan dan kepercayaan utama dalam kehidupan harian masyarakat ini..

Fitrah Manusia
Fitrah atau sifat semula jadi manusia ialah mempercayai adanya tenaga ghaib, sama ada perkara ini diajarkan kepadanya atau tidak.

 Menurut ahli ilmu masyarakat, bila manusia itu hidup berkelompok dan berkumpul beberapa orang dalam waktu yang lama, hidup dan berkerjasama, sehingga mereka dapat menyatukan dirinya dan berfikir mengenai dirinya sebagai kesatuan masyarakat yang mempunyai batas-batas tertentu, maka  sebagai akibat daripada berfikir mengenai dirinya itu timbulah suatu gagasan  untuk membentuk kebudayaan yang merupakan buah renungan dan percikan fikiran manusia yang bersifat nyata yang dinikmati oleh panca indera manusia.
Namun manusia belum merasa puas kalau hanya sampai disini sahaja, kerana pada suatu ketika manusia memerlukan perlindungan bagi dirinya sendiri, sehingga menimbulkan hasrat atau keinginan untuk mengajukan permohonan atau doa, pada peringkat ini manusia mulai memerlukan tenaga gaib, yang tidak dapat diraba  atau dirasai oleh panca indera manusia.

Oleh yang demikian dalam kebudayaan- kebudayaan yang kuno ( primitif), setiap sesuatu yang tidak dapat difahaminya tetang sebab dan akibat yang belum dikenalnya, maka persoalan itu akan diserahkannya kepada yang gaib. Akhirnya dia yakin kehidupan dalam alam raya ini dipenuhi dengan yang gaib.

Selanjutnya pakar ilmu jiwa dan ilmu masyarakat mengatakan bahawa manusia adalah satu makhluk yang dikurniakan kemampuan dan kecenderungan untuk mempunyai kepercayaan kepada yang gaib. Manusia adalah suatu makhluk yang sentiasa mencari kekuatan diluar dirinya. Adakalanya hal ini dilakukan dengan penuh keyakinan dan kepercayaan kepada kekuatan benda-benda ( animisme ), seperti cicin atau batu- batuan dikatakan mempunyai kekuatan, azimat-azimat, keramat kubur, tangkal menangkal,dan lain-lain kepercayaan  kepada kekuatan benda – benda, yang kalau di tinjau dari pandangan Islam, semua perbuatan itu adalah termasuk tahyul dan kurafat

Jelas bagi kita, dengan senjata akal saja, manusia tidak akan mampu untuk menyelami hakikat Tuhan itu dengan sebenarnya, sama ada tetang wujud-Nya , Af’al-Nya, Zat-Nya, kecuali dengan bimbingan tenaga gaib Yang Maha Agung, iaitu Allah S.W.T

Maka  untuk sampainya manusia kepada mengimami serta mengetauhi kedudukan tenaga gaib ( Allah ) itu, manusia perlu beragama dan berpengetauhuan, kerana hanya melalui agama dan pengetauhuan sajalah menusia mampu menyingkap tabir rahsia yang selama ini terselubung dalam pergolakan akal dan fikiran tentang kepercayaan itu.

Selain daripada itu, manusia juga dikurniai hawa dan nafsu oleh Allah Yang Maha Pemurah, untuk mempertahankan hidup dan kehidupannya. Bagaimanapun, hawa dan nafsu yang tidak terkendali akan menjerumuskan manusia ke lembah kemungkaran, hawa dan nafsu sering menjatuhkan martabat manusia yang mulia itu ke lembah kehinaan, adakalanya seperti haiwan, bahkan kekadang lebih jahat daripada haiwan.

Untuk mengendalikan nafsu itu, Allah menurunkan tuntunan-Nya kepada manusia melalui hamba dan Rasul yang sengaja diutus-Nya untuk meyelamatkan manusia. Tuntunan Allah inilah yang kita namakan dengan agama atau ”al – Din”. Oleh yang demikian , manusia itu perlu kepada agama untuk membentengi dirinya daripada godaan nafsu, untuk meyelamatkan dirinya di dunia dan akhirat










        



















SYIAR ISLAM
Masyarakat Orang Asli 18 suku kaum di tanah semenanjung sudah lama bersedia untuk menerima Islam. Mereka mempercayai adanya tuhan cuma tidak tahu bagaimana  hendak menyembah tuhan.

Mereka juga tahu pasal dosa dan sejak dari dulu sehingga sekarang mereka tak pernah meyembah berhala dan sebagainya. Mereka hanya berpegang kuat pada pengaruh adat dan budaya.  Bersifat pemalu, merendah diri serta patuh pada arahan ketua Masyarakat atau  Ketua adat ( Batin )

 Dakwah yang disampaikan kepada Orang Asli sebelum ini banyak dilakukan melalui pendakwah ( pengerak masyarakat ) dari JAKIM dan bersama badan – badan NGO yang berkhaitan, walaupun dakwah nya dilihat agak berjaya . Penerimaan syiar  islam 18 suku kaum masyarakat Orang Asli yang terdapat di bumi semenanjung,  masih jauh di tahap yang paling rendah penerimaan nya, antara sebab-sebab nya, masyarakat Orang Asli sangat berpegang kuat pada adat serta budaya pantang larang dalam  kehidupan harian mereka.

 Cara yang paling berkesan kerajaan seharusnya memberikan kepercayaan kepada pendakwah di kalangan masyarakat Orang Asli sendiri untuk menyebarkan syiar islam di kalangan suku kaum mereka, kerana mereka memahami serta mahir tentang adat dan budaya  cara pergaulan seharian sesama sendiri



Bancian tidak rasmi hampir 45 ribu dari 150 ribu penduduk masyarakat Orang Asli di semenanjung Malaysia telah menerima  agama islam, dijangkan lebih ramai lagi Orang Asli menerima agama islam dimasa akan datang  sekiranya di beri peluang pada Orang Asli yang terlatih  untuk menjalankan kerja - kerja pendakwah mengembangkan syiar islam di seluruh pekampungan Orang Asli pendalaman.

Kaji selidik masyarakat  islam Orang Asli  hampir 90 % dari 45 ribu masyarakat islam atau saudara baru orang asli tidak mendapat pendidikan islam yang sempurna.  

Oleh kerana Gombak merupakan pusat pentadbiran JHEOA yang terawal dan tertua di Semenanjug Malaysia serta menjadi pusat hal ehwal kebajikan tebesar dengan terdapatnya sebuah hospital dan Muzium  kebanggaan Orang Asli.


Demi insan dan manusia kami saudara baru  masyarakat islam Orang Asli seluruh semenanjung, sangat mengharapkan kerjasama sepenuhnya dari pihak berkuasa kerajaan  persekutuan Malaysia, agar dapat memperhalusi  kermurnian cadangan untuk mewujudkan  sebuah pusat pemulihan, kebajikan dan kefahaman islam masyarakat Orang Asli  semenanjung Malaysia  dapat didirikan di sekitar kawasan tanah rizab hutan Batu  12  Gombak         

 

       

 

Bersama  doa dengan seribu harapan semoga tanah penempatan  Orang Asli Bukit Kala Batu12 Gombak dapat pembelaan dan tindakan sewajarnya dari  pihak  kerajaan BN di bawah kepimpinan YAB. Dato’  Seri Najib Bin Tun Abdul Razak selaku  Perdana Menteri Malaysia Sekian.

SALAM 1 MALAYSIA

                     

No comments:

Post a Comment